case

esimerkkejä

Miksi laktaatti?

K.un lihastyötä tehdään, glukoosista eli verensokerista alkaa rasitustason noustessa muodostua laktaattia – kansankielellä alkaa ”hapottaa”. Niin kauan kun lihastyötä pystytään tekemään riittävällä hapetuksella, laktaattia ei juuri synny.

Kynnystestauksessa tunnistetaan yksilöllistä tasoa, jolla voidaan treenata aerobisesti eli happea käyttäen. Tällöin laktaattia ei juuri muodostu. Toisaalta samalla selviää nk. anaerobinen kynnys, jonka ylityksen jälkeen laktaattia kertyy. 

Ei ole lainkaan tavatonta, että treenataan jatkuvasti liian kovalla sykealueella, jolloin solutasolla ei tapahdu mitokondrioiden laadun ja määrän kehittymistä.  

Mitokondrio

Solujen sisällä elävät mitokondriot. Ne ovat muinaisia bakteereja, jotka elävät meidän solujemme sisällä. Mitokondrioilla on jopa oma perimä, jonka oletetaan olevan tämän muinaisen bakteerin peruja.  Niiden voi ajatella olevan solujen ja siten kaiken toimintamme voimalaitoksia. Kun treenataan oikealla tasolla, mitokondrioiden terveys ja määrä kohenee.

Hyvässä tilassa olevat mitokondriot pystyvät kestävyyssuorituksessa hyödyntämään myös kertyvää laktaattia. Tällöin suoritusta pystytään jatkamaan pidempään ilman lihasten ankaraa väsymistä. Yksi näppituntumaa antava vihje mitokondrioiden kunnosta on oma luontainen askellusnopeus. Jos  askellusnopeus on kovin hidas (ja hidastunut), voisi olla hyvä treenata mitokondriot takaisin iskuun.

Tavoite

Ei tarvitse olla huippu-urheilija, jotta laktaattikynnyksen ja omien harjoittelualueiden tuntemisesta on hyötyä. Kestävyysharjoittelu ja hyvä aerobinen kunto heijastuu solutasolla terveinä mitokondrioina. Sen ei voi luvata ennustavan pitkää ikää automaattisesti, mutta se on hyvä ennuste sille ajalle, minkä ikääntyessä saa elää tervettä ja toimintakykyistä aikaa. Huippu-urheilijan kohdalla optimaalinen treeni oikeilla sykealueilla virittää solutasolla energia-aineenvaihdunnan – sekä mitokondriot – parhaimmilleen. Jos meinaa pärjätä kisassa kaikkein kovimpien kanssa, on hyvä tehdä juuri oikeita asioita. 

Juoksijan kehityspolku

Testaus•valmennus•seuranta

Tämä tarina ei kerro suoraan kenestäkään todellisesta henkilöstä vaan perustuu kokemukseen tyypillisestä kehityskulusta urheilijan kohdalla, joka ei kovasta ponnistelusta huolimatta ole saanut tuloksiaan kehittymään samaan tahtiin kuin ennen.

Kuntosaliharjoittelun rooli

$

Sykealuetreenit

Ruokavalion osuus kehityksestä

$

Startti?

Yhteydenottolomake

3 + 3 =

Yhteydenottolomake

2 + 11 =

Yhteystiedot

Bassosports testausasema

Asentajantie 7 a 20

02400 Kirkkonummi

Puhelin ja sähköposti

045 7835 0747
basso.niemela@icloud.com